Tworzenie funkcji w języku C++.
Powtórzenie z klasy 8 szkoły podstawowej.
Do zrobienia:
- Zapoznaj się z wiadomościami w podręczniku.
- Zobacz film, w którym są pokazane przykłady tworzenia funkcji:
- Przeanalizuj poniższy przykładowy kod programu. Ułatwieniem są komentarze w kodzie programu.
- Wykonaj zadanie do tematu.
Kod programu:
#include <iostream> using namespace std; // Definicja funkcji o nazwie suma1. // Funkcja zwraca warttość (w definicji jest na początku typzwracanej wartości int). // Ma ona 2 argumenty a i b typu całkowitego i zwraca wartość całkowitą (int) int suma1(int a, int b) { //deklaracja dodatkowej zmiennej wynik typu int int wynik; //obliczenie wartości zmiennej instrukcją przypisania wynik = a + b; //zwracanie wartości funkcji return wynik; } // Definicja funkcji o nazwie suma2. // Funkcja NIE zwraca warttości (w definicji jest na początku void). // Ma ona 2 argumenty a i b typu całkowitego i w wyniku wyświetla wartość całkowitą wynik void suma2(int a, int b) { //deklaracja dodatkowej zmiennej wynik typu int int wynik; //obliczenie wartości zmiennej instrukcją przypisania wynik = a + b; //zwracanie wartości funkcji cout <<"\n suma = " << wynik; } // Definicja funkcji o nazwie pole_kola1. // Funkcja NIE zwraca warttości (w definicji jest na początku void). // Ma ona 1 argument r typu całkowitego i w wyniku wyświetla wartość rzeczywistą wynik void pole_kola1(int r) { //pole koła liczymy ze wzoru P=PI*r*r, gdzie PI=3,1415 //wynik będzie liczbą rzeczywistą float float wynik; //ustawienie przybliżonej wartość liczby PI float PI=3.14; wynik = PI * r * r; // wyświetlenie wartości funkcji cout <<"\n pole kola o promieniu " << r << " wynosi: " << wynik; } // Definicja funkcji o nazwie pole_kola2. // Funkcja zwraca warttość (w definicji jest na początku float). // Ma ona 1 argument r typu całkowitego i w wyniku wyświetla wartość rzeczywistą wynik float pole_kola2(int r) { //pole koła liczymy ze wzoru P=PI*r*r, gdzie PI=3,1415 //wynik będzie liczbą rzeczywistą float float wynik; //ustawiamy przybliżoną wartość liczby PI float PI=3.14; wynik = PI * r * r; //zwracanie wartości funkcji return wynik; } //program główny int main() { cout << "\nPrzyklad 1 - uzycie funkcji zwracajacej wartosc"; // wyświetlenie sumy liczb 10 i 12 cout << "\n suma = " << suma1(10, 12); cout << "\n\nPrzyklad 2 - uzycie funkcji, ktora NIE zwraca wartosci"; // wyświetlenie sumy liczb 10 i 12 suma2(10, 12); cout << "\n\nPrzyklad 3 - pole kola za pomoca funkcji NIE zwracajacej wartosci: pole_kola1"; // wyświetlenie pola dla r=2 pole_kola1(2); cout << "\n\nPrzyklad 4 - pole kola za pomoca funkcji zwracajacej wartosc: pole_kola2"; // wyświetlenie pola dla r=2 cout <<"\n pole kola o promieniu " << 2 << " wynosi: " << pole_kola2(2); return 0; }
Użycie kodu:
- Powyższy kod można wykorzystać w środowiski Dev C++. Wystarczy utworzyć nowy projekt i wkleić ten kod zamiast istniejącego.
- Można też użyć kodu na jednej ze stron WWW z kompilatorami on-line, na przykład na stronie: www.cpp.sh
ZADANIE:
- Utwórz w programie 2 funkcje obliczające objętość sześcianu o krawędzia długości a. Jedna z nich na zwracać wartość, a druga ma nie zwracać wartości.
- Zastosuj te funkcje w programie obliczając objętość dla przykładowych liczb.
- W programie zadeklaruj zmienną a typu int
- Poleceniem cin wczytaj wartość a z klawiatury.
- Użyj zmiennej a jako argumentu w funkcjach obliczających objętość.