Instrukcja warunkowa. Liga klasowa - wycieczka. Podręcznik, str. 147, ćw. 6

Program dla sytuacji problemowej "Liga klasowa - wycieczka":

  • W podręczniku mamy to w ćwiczeniu 6 na stronie 147.

Przykładowy kod programu:

//podręcznik, str.147, ćw.6 - Liga klasowa -wycieczka
#include <iostream>
using namespace std;

int main() {
	float f; //frekwencja
	float so; //średnia ocen
	
	//wczytuję dane wejściowe
	cout << "podaj procent frekwencji klasy: ";
	cin >> f;
	cout << "podaj srednia ocen klasy: ";
	cin >> so;
	
	//sprawdzam warunek złożony ze spójnikiem "lub" i wyświetlam na wyjściu odpowiedni komunikat
	if(f>93 || so>=4.2) cout << "\nNAGRODA --> jedziecie na wycieczke :)";
	else cout << "\nNiestety NIE jedziecie na wycieczke :("; //w przeciwnym przypadku

	return 0;
}

Użycie kodu:

  • Powyższy kod można wykorzystać w środowisku Dev C++ lub innym. Wystarczy utworzyć nowy projekt i wkleić ten kod zamiast istniejącego.
  • Można też użyć kodu na jednej ze stron WWW z kompilatorami on-line, na przykład na stronie: www.cpp.sh

Zadanie 1:

  • Dla tego problemu w programie Magiczne Bloczki utwórz schemat blokowy algorytmu i sprawdź jego działanie.

Zadanie 2:

  • Załóżmy, że nagroda (wycieczka dla klasy) jest przyznana wtedy, gdy jest spełniony co najmniej jeden z warunków:
    • średnia ocen jest NIE mniejsza niż 4.5 i frekwencja jest większa niż 90%.
    • średnia ocen jest większa niż 4.8
  • Dla powyższego sposobu ułóż schemat blokowy algorytmu w programie Magiczne Bloczki i sprawdź jego działanie.
  • Zmodyfikuj według nowego sposobu przyznawania nagrody kod programu.